مقالات

آموزش احیای موی آسیب دیده در منزل

آموزش احیای موی آسیب دیده در منزل
Rate this post

موی سالم و درخشان، همواره به عنوان نمادی از زیبایی شناخته می‌شود. اما عوامل متعددی از جمله رنگ کردن، استفاده از ابزارهای حرارتی، کمبود مواد مغذی و استرس می‌توانند به موها آسیب برساند و شادابی و طراوت آن‌ها را از بین ببرد. موهای آسیب دیده، ضعیف، شکننده و وز می‌شوند و به مرور زیبایی و جذابیت خود را از دست می‌دهند.

خوشبختانه، روش‌های مختلفی برای احیای موی آسیب دیده در منزل وجود دارد. استفاده از مواد طبیعی و ساده در قالب ماسک مو، روغن‌های گیاهی و تغییر سبک زندگی می‌تواند به ترمیم موهای آسیب دیده کمک کند. در این مقاله، با برخی از این روش‌های خانگی و موثر آشنا می‌شویم. اگر شما نیز از موی آسیب‌دیده خود خسته شدید پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید. همینطور اگر به دنبال آموزش برای ترمیم مو هستید می‌توانید در دوره آموزش ترمیم مو مردانه ، اموزشگاه پیرایش مردانه رویش هنر شرکت کنید.

دوره ارایشگری مردانه

موهای آسیب دیده به چه مویی گفته می‌شود؟

به موهایی که بر اثر عوامل مختلف، لایه‌ی بیرونی محافظ خود (کوتیکول) را از دست داده و دچار ترک‌خوردگی و آسیب شده‌اند، موی آسیب دیده می‌گویند. موی آسیب دیده ممکن است نازک به نظر برسد، اما این دو اصطلاح به یک معنا نیستند. موی نازک به ضخامت تار مو اشاره دارد، در حالی که موی آسیب دیده به وضعیتی گفته می‌شود که مو به دلیل عوامل مختلف، ساختار سالم خود را از دست داده است. هنگامی که کوتیکول مو آسیب می‌بیند، موها کدر و بی‌حالت، خشک و شکننده، به راحتی وز می‌شوند و مستعد موخوره و شکستگی می‌شوند. اگر برای درمان موی آسیب دیده خود اقدامی نکنید، این روند ادامه می‌یابد و موها به مرور زمان ضعیف‌تر و شکننده‌تر خواهند شد.

روش‌های درمانی موی آسیب دیده

در ادامه به معرفی روش‌های مختلف درمانی برای مو‌های آسیب دیده می‌پردازیم، با انتخاب روش مناسب با توجه به جنس موهای خود و مراقبت صحیح می‌توانید موهایتان را دوباره شاداب و درخشان کنید.

حتما بخوانید:
مدل موی رنگ شده مردانه و پسرانه در سال 2024

ترمیم موی آسیب دیده

روغن تراپی

روشی طبیعی و معجزه آسا برای احیای موها و رهایی از این مشکل است. روغن‌ها رطوبت موها را حفظ کرده، و حالت وزی مو را از بین می‌برد و در نهایت موخوره را درمان می‌کند. انواع مختلفی از روغن‌ها وجود دارد که عبارتند از:

روغن‌های مناسب برای موهای خشک:

  • روغن نارگیل: این روغن، راه حلی طبیعی برای موهای خشک و آسیب‌دیده است. استفاده مرتب باعث می‌شود که این روغن به عمق مو نفوذ کند، رطوبت آن را حفظ کرده و موها را نرم و لطیف می‌کند.
  • روغن آرگان: سرشار از ویتامین E و آنتی‌اکسیدان است که به تقویت و ترمیم موها کمک می‌کنند. همچنین، خشکی مو را از بین برده و به آن‌ها درخشش و طراوت می‌بخشد.
  • روغن زیتون: سرشار از ویتامین A و E است که به آبرسانی و تغذیه موها کمک می‌کنند. همچنین، موخوره را درمان کرده و از وز شدن موها جلوگیری می‌کند.

روغن‌های مناسب برای موهای چرب:

  • روغن جوجوبا: این روغن، ساختاری مشابه چربی طبیعی پوست سر دارد و به تنظیم چربی موها کمک می‌کند. همچنین، موها را بدون ایجاد چربی اضافی، نرم و لطیف می‌کند.
  • روغن درخت چای: خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضد قارچی قوی دارد که به رفع چربی اضافی و شوره سر کمک می‌کند. همچنین، التهاب پوست سر را التیام می‌بخشد.
  • روغن بادام شیرین: سرشار از ویتامین E است که به آبرسانی و تغذیه موها کمک می‌کند. همچنین، موها را نرم و لطیف کرده و از وز شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

 

مشاهده دوره آموزش کراتینه مردانه در رویش هنر با بهترین قیمت

ماسک مو

خشکی مو، مشکلی رایج است که می‌تواند موها را کدر، شکننده و وز نشان دهد. برای رفع این مشکل، می‌توانید از ماسک‌های زیر استفاده کنید:

ماسک مخصوص موهای خشک

  • ماسک آووکادو و روغن زیتون: آووکادو سرشار از ویتامین‌های E و A است که به آبرسانی و تغذیه موها کمک می‌کنند. روغن زیتون نیز رطوبت موها را حفظ کرده و آن‌ها را نرم و لطیف می‌کند.
  • ماسک روغن نارگیل و عسل: روغن نارگیل، راه‌حلی طبیعی برای موهای خشک است. عسل نیز خاصیت آبرسانی قوی دارد و به حفظ رطوبت موها کمک می‌کند.
  • ماسک موز و شیر: موز سرشار از پتاسیم است که به تقویت و ترمیم موها کمک می‌کند. شیر نیز منبعی از پروتئین و کلسیم است که موها را تغذیه و آبرسانی می‌کند.

 

ماسک مخصوص موهای چرب

 چرب شدن موها، مشکلی رایج است که می‌تواند ظاهر موها را نامرتب و کثیف نشان دهد. برای کنترل چربی موها، می‌توانید از ماسک‌های زیر استفاده کنید همینطور برای اطلاع از ماسک های موی چرب به مقاله  بهترین ماسک مو برای موهای چرب مراجعه کنید.

  • ماسک ماست و عسل: ماست، چربی اضافی موها را جذب می‌کند و عسل نیز خاصیت ضدالتهابی دارد.
  • ماسک سفیده تخم مرغ و لیمو: سفیده تخم مرغ، چربی موها را پاکسازی می‌کند و لیمو نیز خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد و به تعادل PH پوست سر کمک می‌کند.
  • ماسک گلبرگ رز و سرکه سیب: سرکه سیب، چربی اضافی موها را جذب می‌کند و گلبرگ رز نیز خاصیت ضدالتهابی دارد.
حتما بخوانید:
کراتین سرد چیست؟

 

 

درمان مو ی ترمیم دیده با روغن و ماسک

رعایت روتین مراقبت از مو

برای حفظ سلامت و شادابی موهای خود بهتر است با مشورت با پزشک مربوطه یک روتین مناسب را برای خود بچینید. در ادامه مرحل روتین مو را برای شما بازگو کرده‌ایم:

موخوره را از بین ببرید

موخوره، شکافتن انتهای موها، مشکلی رایج است که سلامت و زیبایی موها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کوتاه کردن منظم مو، حدود هر ۶ تا ۸ هفته یکبار، برای از بین بردن موخوره و جلوگیری از گسترش آن ضروری است.

  شستشوی صحیح مو

انتخاب شامپو و نرم‌کننده مناسب با نوع موی شما اولین قدم برای شستشوی صحیح مو است. از شامپو زدن بیش از حد خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند موها را خشک و شکننده کند. به جای آن، روی پوست سر تمرکز کنید و به آرامی ماساژ دهید و سپس ساقه مو را با نرم کننده آبکشی کنید.

  شانه کردن اصولی

از شانه کردن موهای خیس خودداری کنید، زیرا در این حالت موها ضعیف‌تر و مستعد شکستن هستند. بعد از حمام، از یک شانه دانه درشت برای جدا کردن موهایتان استفاده کنید و به تدریج از ریشه به سمت ساقه حرکت کنید.

عادات خواب مناسب برای موها

موهای خود را قبل از خواب به آرامی با یک کش موی ابریشمی یا ساتن ببندید تا از گره خوردن و اصطکاک در طول شب جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید از یک روبالشی ساتن یا ابریشم استفاده کنید تا از کشش و وز شدن موها در هنگام خواب بکاهید.

 حالت دادن به مو را کاهش دهید

برای استفاده از وسایل حرارتی مثل اتو و سشوار باید احتیاط کنید و برخی از نکات مهم را رعایت کنید تا کمترین میزان آسیب به موهای شما وارد شود. تا حد امکان از استفاده روزانه از سشوار، اتو مو و بابلیس خودداری کنید و قبل از استفاده از هرگونه وسیله برقی، از اسپری یا سرم محافظ حرارت استفاده کنید تا از موهایتان در برابر گرمای مستقیم محافظت کنید، موهایتان را با حوله به آرامی خشک کنید و سپس از سشوار با حرارت ملایم و با فاصله مناسب استفاده کنید، تا حد ممکن از کمترین دمای ممکن برای حالت دادن به موهایتان استفاده کنید و برای هر نوع مو، وسیله برقی مناسب با حرارت و تنظیمات مخصوص آن نوع مو وجود دارد.

حتما بخوانید:
ترفندهای برطرف کردن خارش ریش بلند

 مو ها را رنگ  نکنید

مواد شیمیایی موجود در رنگ مو، به ویژه دکلره، به مدت طولانی روی موها باقی می‌مانند و رطوبت طبیعی آن‌ها را از بین می‌برند. نتیجه این خشکی و شکنندگی موها خواهد بود. موهای رنگ شده، ضعیف‌تر شده و بیشتر مستعد موخوره و شکستگی می‌شوند. برای این که آسیب‌های بعد از رنگ مو را به حداقل برسانید توصیه می‌شود بعد از رنگ کردن مو، از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید، از ماسک مو و نرم کننده به طور مرتب استفاده کنید تا رطوبت از دست رفته موها را جبران کنید و تا حد امکان، دفعات رنگ کردن موها را به حداقل برسانید.

کمبود ویتامین‌ها

سلامت مو، تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله تغذیه و دریافت ویتامین‌های ضروری قرار دارد. کمبود برخی از ویتامین‌ها می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی مانند ریزش، خشکی و شکنندگی موها شود. در ادامه به معرفی برخی از ویتامین‌های حیاتی برای مو می‌پردازیم که با مصرف آن‌ها، می‌توانید به رشد، تقویت و درخشش موهایتان کمک کنید.

·         ویتامین A  مرطوب کننده و تقویت کننده رشد مو

·         کمپلکس ویتامین  Bجلوگیری از ریزش، خشکی و شکنندگی مو

·         ویتامین  Cتقویت جذب آهن و محافظت در برابر رادیکال‌های آزاد

·         ویتامین D  تولید سلول‌های جدید و سالم در فولیکول‌های مو

·         ویتامین  Eمحافظت در برابر رادیکال‌های آزاد و بهبود گردش خون در پوست سر

نتیجه گیری

همانطور که می‌دانیم، پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. برای حفظ سلامت موها و جلوگیری از آسیب دیدن آن‌ها، باید از عواملی که به موها آسیب می‌رسانند دوری کرد. استفاده کم از ابزارهای حرارتی، رنگ کردن مو با فواصل طولانی، استفاده از محصولات مراقبت از موی مناسب و داشتن رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی، از جمله راهکارهای پیشگیری از آسیب موها هستند.

علاوه بر این، توجه به عوامل ژنتیکی و تاثیر آن‌ها بر سلامت مو نیز حائز اهمیت است. افرادی که به طور ژنتیکی موهای ضعیف و نازکی دارند، باید مراقبت بیشتری از موهای خود داشته باشند و از روش‌های مناسب برای تقویت و احیای آن‌ها استفاده کنند. در نهایت، به یاد داشته باشید که صبر و حوصله کلید موفقیت در احیای موی آسیب دیده است. با استفاده از روش‌های طبیعی و مراقبت صحیح از موها، می‌توانید به مرور زمان شاهد احیا و بازگشت شادابی و طراوت موهای خود باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *