مقالات

ترفندهای برطرف کردن خارش ریش بلند

ترفندهای برطرف کردن خارش ریش بلند
Rate this post

خیلی از آقایان دوست دارند که ریش‌های بلندی داشته باشند که زیبایی آنها را چندین برابر نشان دهد، البته که داشتن ریش‌های بلند مستلزم نگهداری و مراقبت بسیار است و کار آسانی نمی‌باشد. برخی از افراد با بلند کردن ریش‌های خود دچار بیماری‌ها و حساسیت های پوستی از جمله خارش ریش می‌شوند که حتما باید به پزشک مراجعه کرد و در درمان آن اقدام نموند. البته همیشه خارش ریش نشان‌دهنده بیماری نیست باید بررسی کرد علت و عواملی که باعث خارش ریش می‌شوند چه چیزهایی می‌باشد. در این مقاله از اموزشگاه ارایشگری مردانه رویش هنر،به علت خارش ریش مردان و نحوه برطرف کردن آن می پردازیم.

دوره ارایشگری مردانه رویش هنر

چرا ریش‌ها شروع به خارش می‌کنند؟

احساس خارش می‌تواند از خفیف تا شدید متغییر باشد درواقع این موهای سر و صورت نیستند که شروع به خارش می‌کنند بلکه پوست بدن شما است که واکنش نشان می‌دهد و شروع به خارش می‌کند. همانطور که موهای بلند نیاز به مراقبت و رسیدگی دارند برای داشتن موهای صورت سالم و درخشان باید مراقبت‌ها و رسیدگی لازم را انجام دهید گاهی اوقات استفاده از شویندهای نامناسب، آب بسیار داغ، شستشوی زیاد با شویندهای نامناسب باعث خشکی بیش از حد پوست صورت می‌شود و پوست صورت شما دچار حساسیت شده و شروع به خارش می‌کند در کل عوامل مختلفی وجود دارد که باعث خارش ریش بلند می‌شود مانند:

  • رشد موهای صورت

هنگامی که اصلاح می‌کنید یک لبه تیز در انتهای هر مو در داخل فولیکول باقی می‌گذارید، لوله کوچکی که هر مو را در برمیگیرد و از آن محافظت می‌کند. هنگامی که موهای صورت رشد می‌کند این لبه تیز می‌تواند فولیکول را خراش دهد و باعث خارش آن شود.

  • خشکی پوست

زمان‌هایی که هوا سرد و خشک است به دلیل عوامل ژنتیکی استفاده از برخی داروها باعث خشکی بیش از حد پوست شما می‌شود که این باعث خارش ریش بلند شده است و همچنین استفاده از شامپوها، صابون ها و سایر محصولات نیز می‌تواند روی چربی‌های طبیعی پوست تاثیر بگذارند و پوست شما را خشک کنند. زمانی که پوست دچار خشکی زیاد می‌شود شروع به پوسته ریزی و پوسته پوسته شدن می‌کند که باعث ضخیم شدن پوست می‌کند البته برخی این عوامل وراثتی و ارثی است که باید به پزشک مراجعه کرد.

  • موی فر رفته
حتما بخوانید:
مدل مو برای صورت لاغر و کشیده مردانه

زمانی اتفاق می‌افتد که موهایی که اصلاح کرده‌اید و تراشیده‌اید هنگامی که رشد می‌کنند و می‌خواهند بلند شوند دوباره به فولیکول خود رشد می‌کنند. این باعث می‌شود که فولیکول ملتهب شود و ریش صورت شروع به خارش کند. اگر موهای تنگ و مجعدی دارید این اتفاق بیشتر برای شما میوفتد.

  • فولیکولیت

فولیکولیت زمانی اتفاق می‌افتد که فولیکول‌های مو که حاوی موهای ریش شما هستند ملتهب شوند. این التهاب می‌تواند ناشی از عفونت باکتریایی،ویروس، قارچ یا به دلیل انگل باشد. همچنین ممکن است زمانی که فولیکول مو مسدود می‌شود به عنوان مثال زمانی که مو رشد کرده اتفاق بیوفتد. فولیکولهای ملتهب معمولا قرمز به نظر میرسند و در لمس کردن حساس و دردناک هستند، و یا حتی آنها می‌توانند به تاول‌هایی تبدیل شوند که چرک داشته باشد.

  • Pseudofoliculitis barbae

یک بیماری التهابی است که زمانی رخ می‌دهد که موهای صورت که از فولیکول‌های آن رشد می‌کنند پوست شما را داخل فولیکول می‌برد و یا زمانی که رشد کنند و به سمت پوست شما منحنی شوند. اغلب این اتفاق با تراشیدن صورت اتفاق میوفتد و می‌تواند باعث برآمدگی های تیغی شود، به احتمال زیاد در افرادی که موهای مجعد دارند رخ می‌دهد.

  • درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک یک بیماری پوستی است که می‌تواند پوست شما را پوسته پوسته و قرمز کند، هنگامی که روی پوست سر یا صورت شما هستند به عنوان شوره شناخته می‌شود. این عارضه معمولا روی پوست سر شما نیز تاثیر می‌گذارد که معمولا در داخل ریش و یا اطراف آن ظاهر می‌شود از علائم آن داشتن پوسته‌های زرد چرب و پوست قرمز رنگ است که زمانی که موهای ریش خود را دست می‌کشید ممکن است این پوسته ها از بین بروند.

علت خارش ریش بلند مردان

راههای برطرف کردن خارش ریش بلند

از آن‌جایی که خاریش ریش بلند یک اتفاق رایج در اکثر آقایانی است که ریش‌های بلند دارند، بنابراین راه‌های زیادی وجود دارد که خاریش ریش بلند را درمان کرد که برخی از روش‌های درمان خارش ریش تغییرات ساده در روال‌ و عادت‌های بهداشتی و نظافت شخصی فرد می‌باشد. البته برخی از خارش ریش ها ناشی از بیماری هایی زمینه ای است که باید حتما بع یک پزشک متخصص مراجعه کرد و درمان آن اقدام نموند.

حتما بخوانید:
گیاهان دارویی برای پرپشت شدن مو و افزایش رشد مو

در این‌جا ما چند نمونه از ترفندهایی که باعث تسکین خارش ریش بلند می‌شود را بیان می‌کنیم:

بهداشت مناسب و مراقبت از ریش

در صورت تمیز نگه داشتن از ریش صورت از تجمع چربی،آلودگی و باکتری ها جلوگیری می‌کنید. برای جلوگیری از خارش ریش تا موارد زیر را باعید رعایت نمایید:

  • لازم است که هر روز یا به صورت یک روزدرمیان دوش بگیرید، البته به ذکر است که گفته شود نباید از آب خیلی داغ استفاده کنید و یا نباید به مدت طولانی در حمام یا زیر دوش بمانید. حتی اگر حمام نمیکنید ریش خود را هر روز با آب ولرم بشورید.
  • از شستشوی صورت که متناسب با پوست شما است استفاده کنید.
  • از نرم کننده ریش با روغن هایی که آرگان هستند  استفاده کنید تا موهای ریش خود را به طور طبیعی چرب نگه دارید.
  • هنگامی که از روغن ریش یا نرم کننده جدید استفاده می‌کنید، حتما قبل از استفاده از آن بر روی پوست صورت، آن را تست کنید زیرا برخی از محصولات کودوژنیک هستند و ممکن است منجر به بروز آکنه و جوش شوند.

 

استفاده از دارو برای درمان خارش ریش بلند مردانه

اگر عفونت یا سایر بیماری های زمینه ای پوستی دارید و به پزشک مراجعه نمایید ممکن است کرم ها یا لوسیون های دارویی را برای درمان خارش ریش بلند شما تجویز کند داروهایی که رایج هستند عبارتند از

  • درمان پوست خشک

استفاده از یک مرطوب کننده پوست خوب ممکن است تا حدودی باعث درمان خارش ریش شما شوند، کرم‌ها و لوسیون‌هایی  که حاوی اسید لاکتیک و اوره هستند می‌توانند به پوسته پوسته شدن پوست شما کمک کنند البته لازم است که گفته شود برخی از این لوسیون‌ها ایجاد حساسیت می‌کنند باید امتحان کدام لوسیون متناسب با پوست شما است همان را استفاده نمایید.

  • درمان فولیکولیت

کرم‌هایی که برای درمان این بیماری رایج هستند، معمولا برای درمان قارچ‌ها کرم ضد قارچ و برای مواردی که غیرعفونی است از کرم کورتیکو استروئیدی برای درمان تجویز می‌کنند. کراتولیتیک‌ها مانند بنزوئیل پراکسید موضعی ممکن است به افرادی که مستعد ابتلا به فولیکولیت یا پسودوفولیکولیت هستند کمک کند.

  • درمان درماتیت سبورئیک

یک محلول ضد قارچ می‌تواند به جلوگیری از شیوع بیماری کمک کند و یک استروئید موضعی با دوز کم مانند هیدروکورتیزون ممکن است برای چند روز در التهاب حاد کمک کننده باشد.

حتما بخوانید:
آموزش کار با قیچی پیتاژ

تمام این گزینه‌هایی درمانی که برای شما نام برده شد باید زیر نظر پزشک متخصص مصرف شود و هرگونه استفاده خود سرانه این داروها یا هر داروی دیگر بیماری شما نه تنها درمان نمی‌کند شاید آن را تشدید تر نماید.

استفاده از دارو برای درمان خارش ریش بلند مردانه

سوالات متداول 

  • چگونه از خارش ریش بلند جلوگیری کنم؟

راه‌های زیادی برای جلوگیری از خارش ریش بلند وجود دارد که چند نمونه آن شامل: حمام یا دوش گرفتن مکرر، حالت دادن به ریش، اجتناب از مواد شیمیایی، اجازه دادن به رشد مو و جراحی‌ها و روش‌های مختلف دیگر می‌باشد.

  • چگونه می‌توان ریش بلند خود را نرم نگه دارم؟

استفاده از روغن‌ها ی گیاهی و طبیعی که حاوی روغن آرگان و بادام هستند بسیار موثر است، علاوه بر این همیشه از یک شانه ریش یا برس برای یکنواخت شدن یا پخش شدن روغن‌ها بر روی موهای ریش خود استفاده کنید.

  • آیا استفاده از وازلین برای نرم کردن ریش بلند موثر است؟

استفاده از وازلین برای نرم کردن ریش بلند موثر نیست، بلکه فقط یک حالت چسبناک به آن می‌دهد و باعث می‌شود که تارهای موی ریش به یکدیگر بچسبند. شاید برای ریش‌هایی که کوتاه هستند موثر واقع شود و پوست صورت را نرم کند و یک حالت درخشان به آن دهد.

  • چرا ریش صورت من خارش دارد؟

موهای ریش مانند موهای سر شما نیست، موی آندروژنیک نامیده می‌شود به این معنی است که رشد آن عمدتا توسط تستوسترون هدایت می‌شود و رشد آن نیز مربوط به یک محصول جانبی تستوسترون به نام دی هیدرو تستوسترون است. که تستوسترون باعث رشد و ضخامت بیشتر موهای ریش می‌شود.

نتیجه پایانی

خارش ریش بلند یک امر طبیعی است که در اکثرا آقایانی که ریش‌های صورت خود را بلند می‌کنند اتفاق میوفتد فرقی ندارد که برای اولین بار ریش‌های خود را بلند کرده اید یا سال‌ها است که این کار را انجام می‌دهید. در هر صورت داشتن ریش‌های بلند نیاز به مراقبت‌ها و نگهداری لازم دارد که برای داشتن ریش‌های سالم ، نرم و درخشان باید همه این موارد را رعایت نمایید.

آرایشگاه مردانه رویش هنر برای آقایانی که دوست دارند حرفه آرایشگری را با گرفتن مدرک فنی حرفه‌ای از این آموزشگاه هنر یاد بگیرند و برای خود حرفه  و کاری را آغاز نمایند بسیار کاربردی است. شما می‌توانید با کمترین هزینه یک هنر بسیار ارزشمند و گران‌بهایی را فرا بگیرید که سال‌ها هم خودتان و دیگران ازیادگیری این هنر سود و بهره ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *