مقالات

کراتین سرد چیست؟

کراتین سرد چیست؟
Rate this post

کراتین سرد چیست و چه کاربردی دارد؟

کراتین سرد نوعی ماده مغذی در موی سرد است که برای حفظ نرم و درخشندگی مو لازم است… اگر موهای فر دارید یا موهای شما وز و خشک و درهم‌تنیده می‌شود، به دلیل کاهش کراتین موهایتان بوده که با شیوه کراتینه کردن می‌توانید این مشکل را رفع کرد. در این مطلب از رویش هنر، می‌خواهیم با مزایا و معایب این روش و نحوه استفاده در شرایط مختلف و … را بیان کنیم. با خواندن این مقاله از آموزشگاه آرایشگری مردانه رویش هنر می‌توانید تصمیم نهایی خود را برای کراتینه کردن موهایتان بگیرید. کراتین سرد به بوتاکس مو یا پروتئین تراپی نیز مشهور است و هر آرایشگاهی از این اسامی برای مشتریان استفاده کرد بدانید که همگی همان روش کراتین سرد هستند. اگر مایل به آموزش کراتین هستید با شرکت در دوره آموزش کراتینه مو رویش هنر که یکی از زیر مجموعه های دوره آموزش کار با مواد شیمیایی است به طور تخصصی کراتینه را فرا می گیرید.

رویش هنر

 

بیشتر بخوانید: آموزش احیای موی آسیب دیده در منزل

تفاوت کراتین گرم و سرد در استفاده روی مو

کراتین گرم برای صاف و لخت کردن موها به همراه حرارت دادن خیلی زیاد استفاده می‌شود. حرارت دهی با کمک سشوار، اتو مو و شامپوهای خاصی صورت می‌گیرد و موادی که برای صاف کردن مو با این روش استفاده می‌شود اکثرا سمی هستند. البته این کار را حتما توسط یک آرایشگر کاربلد انجام دهید تا به موهایتان آسیب وارد نشود. در کراتین گرم دمای 250 درجه روی مو داده می‌شود که با توجه به حساسیت و ظرافت مو کار خوبی نیست و در درازمدت خود این روش به موها صدمه میزند.

ولی کراتین سرد بدون عمل حرارت دهی انجام می‌شود و صافی و لختی روش کراتین گرم را نخواهد داشت. در این روش هدف احیا و ترمیم مو است نه حالت دادن. با کمک این شیوه می‌توانید ریشه و ساقه‌های مو که در اثر کمبود پروتئین مو تخریب‌شده‌اند دوباره احیا می‌شوند.

حتما بخوانید:
درآمد آرایشگری مردانه در سال 1403

از ضروریات کراتین سرد روی موها بخصوص در گروه آقایان این است که مردها بیشتر در معرض نور خورشید هستند، همچنین در شرایط کاری پر از آلودگی کار می‌کنند که همگی بر شرایط کیفی مو اثرات منفی دارد. پس بهتر است برای داشتن موهای خوش‌حالت براق، در فواصل منظم از کراتین سرد روی موها استفاده کنید.

 

تفاوت کراتین سرد و گرم

مزایای کراتین سرد

  • موهای رنگ‌شده که به خاطر دکلره شکننده شده‌اند با این روش دوباره ترمیم می‌شوند.
  • براقیت و حالت دار شدن مو بهتر می‌شود.
  • موها نرم و لطیف می‌شوند.
  • مواد مغذی و ویتامین‌ها و کراتینه مو تأمین می‌شود.
  • جلوی ریزش موها گرفته می‌شود.
  • موها آب‌رسانی شده و دوباره خوش‌حالت می‌شوند.
  • هزینه انجام کار کراتین سرد مقرون‌به‌صرفه است.
  • اجرای کار ساده و سریع است
  • بدون حرارت دادن و اتوکشیدن است

مراحل انجام کراتین سرد

برای اینکه بتوانید نتیجه خوبی از اجرای کراتین سرد روی موها بگیرید حتما مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

شستشوی مو

قبل از شروع کار، حتما موها را با شامپوی مخصوص بشویید تا چربی‌ها و کثیفی‌های مو از بین برود و همچنین منافذ مو باز شود تا موادی که قرار است روی مو ریخته شود، به‌خوبی جذب مو گردد. در انتها موها را با حوله بپوشانید تا زمانی که کمی نم روی موها باقی بماند و درواقع آب اضافی مو گرفته شود.

بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری از ماشین اصلاح

 ریختن مواد کراتین روی مو

وقتی موها نم مناسبی داشتند، مواد کراتین سرد را روی موها بریزید تا کاملاً به این مواد آغشته شود. جهت انجام این کار از ساقه به ریشه است. سپس بعد از آغشته کردن مو، خوب موها را ماساژ دهید و با کمک شانه موها را بازکنید، با این کار مواد کراتین به‌خوبی جذب مو می‌شود. سپس کل موها را با یک کاور بپوشانید و 15 الی 20 دقیقه برای جذب مواد در موها به مو استراحت دهید.

بعد موها را با کمک سشوار خشک‌کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اصلا از باد گرم استفاده نکنید و حتما باد سرد سشوار را برای خشک‌کردن مو بکار ببرید. در مرحله آخر، موها را با آب سرد بودن هیچ‌گونه شامپو یا ماده‌ای بشویید.

سرم تثبیت‌کننده کراتین

می‌توانید پس از انجام کراتین درمانی، از یک سرم کمکی استفاده کنید که با آغشته کردن موها با این سرم تثبیت‌کننده، کراتین بهتر جذب موها می‌شود. با استفاده از این سرم، دیگر نیازی نیست موها را بشویید.

حتما بخوانید:
گریم داماد چیست؟

نکات اجرای درست کراتین درمانی

اگر موخوره دارید و تارهای مو خیلی ضعیف است، حتما با کمی کوتاه کردن مو، توان مو برای جذب کراتین را بالا ببرید.

  • از شامپوهای بدون سولفات و پار ابن برای شستشو استفاده کنید.
  • مواد کراتینه را با در نظر گرفتن مقدار حجم مو خریداری کنید
  • قبل از شروع کار کلاه پلاستیکی تهیه کنید
  • 4 روز بعد از کراتینه موها را نشویید و عملا آب به مو نخورد.

5 2

بیشتر بخوانید: پروتز مو چیست؟

حفظ ماندگاری کراتین سرد با کمک تغذیه درست

برای اینکه بتوانید مدت زیادی کراتین موهایتان را حفظ کنید حتما رعایت برخی موارد ضروری است. این موارد شامل:

رعایت رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی، یکی از ویتامین‌های ضروری مو ماده‌ای به نام بیوتین است، پس در وعده‌های غذایی خود حتما از موادی مانند گردو، بادام و مغرهای دیگر استفاده کنید تا این ویتامین تأمین شود.

کمبود آهن بدن را جبران کنید، چون فقدان آهن باعث خشک‌شدگی و وز شدن مو می‌شود. با خوردن حبوبات، گوشت، تخم‌مرغ و میوه مقدار آهن بدنتان را در شرایط نرمال حفظ کنید.

چنانچه موهایتان خیلی آسیب‌دیده، حتما از افراد متخصص کمک بگیرید و با انجام برخی کارها و آزمایشان موادی که در مو کم هستند مشخص می‌شود.

بهترین مواد کراتین سرد

برندهای معروفی که مواد کراتین سرد را تولید می‌کنند عبارت‌اند از: بوتاکس لونیکس ماندیوکای برزیلی که برای بچه‌های زیر ده سال نیز مناسب است و زنان بارداری که مشکلات خاصی ندارند نیز می‌توانند از این مواد برای صافی و احیای موهایشان استفاده کنند.

پروتئین گلد لیزار برزیلی با احیای 90 درصدی مو ماندگاری 6 الی 8 ماه روی مو دارد. این مواد عاری از سولفات است.

پروتئین سلیور کاملا ارگانیک و گیاهی بوده و در هر سن و سالی حتی باردار باشید یا شیرده می‌توانید بدون نگرانی از این برند استفاده کنید. این نوع کراتین سرد موها را 100% احیا می‌کند و تا 8 ماه ماندگاری دارد.

فاصله زمانی برای انجام مجدد کراتین سرد

با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی که در آنجا ساکن هستید و نیز سبک زندگی که دارید، بهتر است حداقل بین دو کراتین فاصله بی اندازید. هرچقدر میزان شستشوی موها با شامپو در طول هفته زیاد باشد، کراتین موها نیز سریع‌تر از بین می‌روند.

حتما بخوانید:
مدل موی رنگ شده مردانه و پسرانه سال 2024

مراقبت‌های بعد از کراتین سرد

  • شامپوی مناسب: برای حفظ طولانی‌مدت کراتین روی مو حتما شامپوی مخصوص موهای کراتین شده را خریداری کنید که درواقع همان شامپوهای بدون سولفات هستند.
  • ماسک مو: برای جلوگیری از خشک شدن موها به دلیل برهم خوردن تعادل رطوبت و پروتئین مو، از ماسک موی بدون سولفات روی موهایتان استفاده کنید.
  • آب سرد: بعد از کراتین خشکی موها نیز بیشتر می‌شود، پس برای کنترل خشکی و افزایش رطوبت سر، حتما در زمان حمام کردن از آب سرد استفاده کنید.
  • روبالشی ساتن یا ابریشم: برای جلوگیری از بروز اصطکاک روی مو، حتما از روبالشی‌های ابریشمی یا ساتنی استفاده کنید که به دلیل سطح صاف و براقشان مانع بروز الکتریسیته در مو می‌شوند که عامل وز شدن موهاست.
  • خشک نگه‌داشتن موها: از فعالیت‌هایی که باعث تعریق سر می‌شوند خودداری کنید.
  • شانه زدن آرام: در حین شانه زدن به‌آرامی شانه را لای موها حرکت دهید تا در موها گره نیافتد.
  • پوشاندن مو: هنگامی‌که بیرون می‌روید برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید روی موها کراتین شده، حتما آن‌ها را به‌خوبی بپوشانید.
  • خوابیدن درست: شب موقع خوابیدن موهای خود را ببندید یا با پارچه نرمی بپوشانید تا از گره افتادن و شکستن موهایی که کراتین سرد شده‌اند جلوگیری شود.
  • استفاده از ژل و تافت ممنوع: در چند روز اولی که موها را کراتینه کرده‌اید به‌هیچ‌عنوان از مواد حالت‌دهنده روی موها استفاده نکنید.

سخن پایانی

کراتین سرد مو یکی از بهترین شیوه‌های حفظ شادابی و طراوت موهاست. این روش همچنین روی موهای فر و وزدار باعث صاف شدن موها می‌شود. ماندگاری کراتین بسته بهروش‌های مراقبتی که دارید حداقل 8 ماهه است. فرصتی بی نظیر برای افرادی که می‌خواهند برای خودشان کار کنند اگر به دنبال یک حرفه پول‌ساز هستید و می‌خواهید برای خودتان کارکنید، می‌توانید کارهای مرتبط با نگهداری و مراقبت از مو را یاد بگیرید. یکی از حوزه‌های بسیار پرمشتری در لاین مو، پروتئین تراپی و بوتاکس مو است. در آموزشگاه آرایشگری رویش هنر می‌توانید این خدمات را به‌صورت حرفه‌ای یاد بگیرید.این آموزشگاه آموزش‌های کاملا تخصصی و حرفه‌ای را برای آقایان ارائه می‌دهد. همچنین در پایان دوره می‌توانید مدرک بین‌المللی و فنی حرفه‌ای را از این آموزشگاه دریافت کنید که برای راه‌اندازی سالن آرایشی‌تان بسیار اهمیت دارد.

6 دیدگاه در “کراتین سرد چیست؟

  1. ali naseri گفت:

    سلام ممنون از مقاله خوبتون برای یادگیری کراتین سرد آیا دوره اموزشی هم دارین؟

    1. رویا پیران گفت:

      سلام بله می تونین به صفحه دوره آموزشی کراتینه مو آقایان مراجعه کنید.https://royeshehonar.com/%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%87-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%da%a9%d8%b1%d8%a7%d8%aa%db%8c%d9%86%d9%87-%d9%85%d9%88/

  2. علیرضا گفت:

    برای موهای رنگ شده بهترین روش کراتین سرد هست یا کراتین گرم؟

    1. رویا پیران گفت:

      سلام موهایی که مدام رنگ و مش می‌شوند دچار خشکی و شکنندگی بیش از حد شده و آسیب جدی می‌‎‌‌بینند و در این حالت رنگ‌پذیری موها نیز کاهش پیدا می‌کنه.بهترین روش برای ترمیم موهای رنگ شده کراتین سرد هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *